Podjetja naj razvijajo zaposlene, ki so zmožni pisati prihodnost
Prihodnost poslovanja podjetij ne bo slonela zgolj na dobičku. Podjetja bodo morala resno pristopiti k družbeni odgovornosti do skupnosti in okolja ter delovati etično na področjih trženja, razvoja in zaposlenih. Podjetje bo uspešno le toliko, kolikor mu bo uspelo prepoznati vrzeli v prihodnosti, ki bodo omogočile boljše življenje vsem prebivalcem tega planeta in ohranjale bogastvo narave. Zato da podjetje prepozna trende, ki se še niso zgodili, ali jih celo samo ustvari, pa mora prepoznati in razvijati talente. Zaposlene, ki so zmožni pisati prihodnost.
Inovatorji, ustvarjalci, umetniki, razvijalci novih tehnologij, raziskovalci, strategi so ponavadi zvezde v podjetju, saj mu omogočajo razvoj in obstoj. Steve Jobs, Larry Page, Sergey Brin, Oprah Winfrey, Elon Musk in še marsikdo drug so na znanstvenem in tudi poslovnem področju ogromno pripomogli k razvoju človeštva in tudi k uspehu svojega podjetja.
Vsak izmed njih ima sicer prav posebno edinstveno zgodbo, kako je svoje kreacije manifestiral v realnost, skupno pa jim je gotovo to, da so bili drugačni, vztrajni in zavezani sebi.
Genij ali čudak?
Nadarjeni zaposleni so motor novih idej, kreacij, izumov, inovacij, novih storitev in izdelkov. So kot goske, ki nesejo zlata jajca. Za to, da se njihovo ustvarjanje ne ustavi, pa potrebujejo poseben pristop, ki jim omogoča ohranjati ustvarjalni cikel. Ne zgodi se velikokrat, da vodstvo talentirane zaposlene postavi v ospredje in jih obravnava kot nadarjene ali pa da so ti celo lastniki svojih podjetij. Pogosto se ponavljajo zgodbe, ko so talentirani zaposleni skriti v temnem kotu podjetja in zmotno etiketirani kot čudaki.
Včasih se nadarjeni ljudje zdijo malce čudni, včasih so karizmatični voditelji, včasih pa tihi sodelavci, ki jih mučijo alergije. Zaradi svojega notranjega sveta so talentirani posamezniki velikokrat osamljeni, se izolirajo od sodelavcev in se ne znajdejo dobro v družbenih odnosih.
Raziskava Inštituta za nadarjene iz Nizozemske je pokazala, da je kar tretjina nadarjenih na Nizozemskem nezadovoljnih na delovnem mestu. Predvidevam, da je v Sloveniji ta delež še večji. Zakaj torej ljudje, ki bi po vsej logiki morali biti na najzahtevnejših delovnih mestih, pristanejo v službah, kjer njihov talent ni prepoznan, razumljen in unovčen?
Preživetvena strategija: biti čim manj opazen
Prvi razlog najdemo v izobrazbi. Nadarjeni posamezniki, ki še niso prepoznali svoje nadarjenosti ali pa ta ni bila vsaj delno potrjena, svojo drugačnost pripisujejo svoji manjvrednosti, nesposobnosti in neustreznosti. Njihova podzavestna preživetvena strategija je zato le ena: kako ostati čim bolj neopazen. Ker so nadarjeni, jim ta taktika seveda izvrstno uspeva, ne samo v otroštvu in mladosti, temveč jo nadaljujejo tudi v odraslosti. Tako končajo le osnovno ali srednjo šolo ter ostanejo vse življenje nevidne sive miške, ki pa v sebi nosijo izjemne talente, ki žal ne bodo nikoli odkriti.
Razmišljajo hitreje in drugače
Drugi razlog pa je povezan s kompleksnostjo nadarjenosti. Nadarjeni ljudje razmišljajo hitreje in drugače, predvsem pa povezujejo informacije, ideje in konstrukte iz multidimenzij. Talenti se v okolju, ki ne ponuja dovolj stimulansov in izzivov za njihovo ustvarjalnost, lahko osamijo, kar lahko privede do depresije in podobnih samosabotažnih stanj, ali pa se vključijo v skupino uporniških zaposlenih, kar lahko privede do konfliktov z nadrejenimi. Ko se to zgodi, bolje, da niste v čevljih nadrejenega.
Kako prepoznati talente v podjetju?
Nadarjeni posamezniki so intenzivni ljudje. Biti nadarjen in ustvarjalen je veliko več kot visok inteligenčni količnik. Nadarjenost je sposobnost zaznavanja, obdelave in povezovanja zunanjih ter notranjih informacij v posebni obliki: z izjemno hitrostjo, neskončno radovednostjo in neskončnimi rešitvami. Včasih se takšni ljudje zdijo malce čudni, včasih so karizmatični voditelji, včasih pa tihi sodelavci, ki jih mučijo alergije. Zaradi svojega notranjega sveta so talentirani posamezniki velikokrat osamljeni, se izolirajo od sodelavcev in se ne znajdejo dobro v družbenih odnosih.
Prepoznamo pa jih lahko po nekaterih značilnostih.
Intenzivnost: nadarjeni ljudje so po eni strani vztrajni, tekmovalni in osredotočeni, po drugi strani pa so lahko zelo občutljivi za kritike in robustno komunikacijo.
Kompleksnost: zelo hitro analizirajo ogromne količine informacij, prvi najdejo rešitev, ki pa je včasih preveč kompleksna, da bi jo lahko vsi razumeli.
Zanos: so tako radovedni, motivirani in predani, da je včasih videti, kot da jih nevidna sila žene naprej.
Kako motivirati talentirane zaposlene?
Nadarjenih povečini ne zanimajo lepša pisarna, seminarji s področja promocije zdravja pri delu, udeležba na konferenci, tudi višja plača ali pomembnejše delovno mesto ne. Kako torej poskrbeti zanje?
Nadarjeni posamezniki imajo poseben, edinstven sistem zaznavanja informacij iz okolice in zaznavanja sveta okoli sebe, zato so njihove potrebe veliko bolj zapletene. Nekateri raje delajo sami brez nenehnih motečih zvokov in hrupa, ki ga lahko povzročajo sodelavci. Lahko jim ugodite in jim omogočite delo od doma. Nekateri raje delajo ponoči in prespijo jutra. V svoji dolgoletni praksi z nadarjenimi sem ugotovila, da nas je kar veliko takšnih, ki ponoči mislimo hitreje in bolj jasno, jutra pa so meglena in zmedena. Mogoče jim lahko omogočite nočno raziskovanje.
Ponavadi niso navdušeni nad sodelavci, ki ne razumejo njihovega kompleksnega razmišljanja. Najbolje bi bilo, da se ne udeležujejo sestankov, ampak sodelujejo samo z eno osebo, ki ji zaupajo.
Prav tako niso navdušeni nad rutino, kot so vpisovanje v Excelove tabele, priprava poročil o delu, evidenca prihodov, minute za kosilo, vejice in slovnica ter podobno, torej vse, kar zahteva striktno uporabo pravil. Neopaženi in nemotivirani nadarjeni v podjetju ne bodo produktivni in uspešni, bodo pa izkoristili znanje in izkušnje, ki si jih bodo pridobili pri vas, ter zapustili vaše podjetje in ustanovili svoj imperij, ki bo vedno korak pred vami.
Nadarjeni ljudje si prizadevajo za ustvarjanje, izumljanje in inovacije. Če jim omogočite prostor in čas, potem se lahko njihov dar kreativnosti in inovativnosti celo izboljša, kar pa je najpomembnejše, ostali bodo zvesti in pripadni vašemu podjetju.
Nadarjeni ljudje uspevajo, ko delajo samostojno, ko je njihov talent dovolj izzvan in se v službi ne dolgočasijo ter delajo v podpornem okolju. Če ste vodja, lastnik ali odločevalec v podjetju, potem je nujno, da talentirane zaposlene ne samo upravljate, ampak jim sočutno pomagate pri razvoju njihove kompleksnosti, vzpostavljanju in ohranjanju pozitivne samopodobe, pri reševanju izzivov nadarjenosti v medosebnih odnosih ter sledite njihovim potrebam in željam, da si lahko zgradijo primerno kariero ter ustvarijo uravnoteženo in izpopolnjujoče življenje.
Razumevanje nadarjenosti je najdragocenejši vir inovacij za prihodnost podjetja. Imeti strategijo za talentirane zaposlene, kar je nuja za podjetje in tudi za talentirane zaposlene, pomeni videti v prihodnost in jo pripeljati v sedanjost.
*Članek je bil objavljen v reviji Medicina in ljudje (15.2.2022)